EtusivuHyvä tietääUutiskirjeistä apua Facebook-ahdistukseen

Uutiskirjeistä apua Facebook-ahdistukseen

Taloustutkimuksen tuoreen tutkimuksen mukaan 82 prosenttia
käyttäjistä ei pidä yritysten läsnäoloa Facebookissa tärkeänä.
Samoista vastaajista 66 prosenttia kommunikoisi mieluiten yritysten kanssa sähköpostitse, kun vaihtoehtoina oli myös Facebook-sivusto, kotisivujen yhteydenottolomake ja asiakaspalveluchat.

Email vs FacebookTutkimuksen mukaan käyttäjät ovat alkaneet karsastaa yritysten markkinointilähtöistä ja pinnallista Facebook-läsnäoloa arvontoineen ja Tykkäys-kampanjoineen. He haluavat mieluummin asiallista yritysinfoa kuten tarjouksia, tuotetietoja ja uutisia eli juuri niitä asioita, joita he uutiskirjeviestinnässä ovat tottuneet vastaanottamaan.

Mitä johtopäätöksiä tutkimustuloksista voidaan vetää, ja miten yrityksen Facebook-viestintään saadaan potkua uutiskirjeviestinnän kokemuksilla?

Vika ei ole mediassa, vaan tavassa olla siellä

Ensimmäinen konkreettinen neuvo on, että ole aito ja keskity asiaan. Pelkät iPad-arpajaiset olivat kiinnostavia vielä silloin, kun joka toinen yritys ei järjestänyt niitä. Uutuudenviehätys Facebookin pinnallisesta kampanjointihuumasta on alkanut sen jälkeen jo kadota, eikä tuhansista saaduista tykkääjistä ole yritykselle mitään hyötyä, ellei näille ole mitään kiinnostavaa tarjottavaa. Vasta merkityksellinen sisältö sitouttaa ihmiset palveluihisi pitkäjänteisesti. Kuvio on tuttu vuosikausia uutiskirjeviestintää harjoittaneille yrityksille – pikavoittoja voi silloin tällöin olla tarjolla, mutta suurimmat tuotot tehdään säännöllisellä viestinnällä.

Avain menestyneessä viestinnässä on siis olla rohkeasti sitä mitä on, ja tarjota käyttäjille heitä kiinnostavaa tietoa. Tykkääjien haaliminen ilman mitään viestintäsuunnitelmaa näyttää ulospäin falskilta, eikä jätä positiivista muistijälkeä yrityksen palveluista. Kuten uutiskirjeviestinnässäkin, kannattaa Facebookissa luottaa siihen, että itse asia ja yritys kiinnostavat ihmisiä.

Integroi uutiskirjeviestintäsi Facebookiin

Miten Facebookin sitten voisi toimivalla ja yksinkertaisella tavalla valjastaa yrityksen viestintäkanavaksi? Sisällön laatiminen moniin medioihin on aikaa vievää puuhaa, ja juuri puutteelliset resurssit ovat usein yritysten korkein kompastuskivi laadukkaan viestinnän toteuttamisessa. Onneksi uutiskirjeviestintää harjoittavissa organisaatioissa Facebookin käyttöönotto tapahtuu hyvin pienellä vaivalla:

  1. Linkitä valmis uutiskirje julkisesti Facebookiin, jolloin se on kaikkien luettavissa nettisivuna. Tämä nostaa uutiskirjeen peittoastetta, tavoittaa postituslistasi ulkopuoliset tykkääjät ja voi tarjota tie-don nopeammin niille, jotka postituslistalla joka tapauksessa ovat.
  2. Lisää Facebook-sivullesi Tilaa uutiskirje -lomake, jolla kartutat osoiterekisteriäsi.
  3. Sisällytä viestiisi Facebook-linkki uusia tykkääjiä varten. Saat kasvatettua viestintätehoasi huomattavasti ja varmistut samalla siitä, ettei jakamasi tieto jää huomaamatta niiltä, jotka siitä ovat kiinnostuneet.

Näillä toimilla olet vaivattomasti läsnä sosiaalisessa mediassa, vaikkei resursseja laajempaan keskustelun käymiseen ja ylläpitoon olisikaan. Kuviossa voittajia ovat kaikki: yrityksesi saa ilmaista lisänäkyvyyttä ja yrityksestäsi kiinnostuneet kattavampaa tiedotusta.

Tämä artikkelin on julkaistu 5.5.2011.