EtusivuHyvä tietääKoulutus kannattaa aina

Koulutus kannattaa aina

Olin (24.3.2010) Ratekoulutuksen järjestämässä tilaisuudessa puhumassa B2B -uusasiakashankinnasta sähköpostilla. Tilaisuudessa esiintyivät myös kaksi kilpailijaksemme luokiteltavaa organisaatiota sekä kaksi digimainostoimistoa.

Alkuperäinen motiivi mennä tilaisuuteen oli näkyvyys, koska paikalla oli lähes 50 potentiaalista asiakasta. Tilaisuuden anti oli kokonaisuudessaan mahtava. Suuri kiitos Ilkka Pönkäselle (Brand Target), joka vastasi koulutuksen sisällöstä ja esiintyjistä.

Päivän anti

Koulutuspäivä sisälsi paljon asiaa ja erilaisia näkökulmia sähköisestä ja digitaalisesta markkinoinnista, viestinnästä ja myynnistä. Seuraavassa allekirjoittaneen tiivistys eri puheenvuoroista.

Robin Bade (Activeark Oy)

näytti ja kertoi kuinka staattinen myyntiesitys muuttuu dynaamiseksi keskusteluksi, jossa asiakaskohtaisesti räätälöidyillä ratkaisulla myyjä pystyy nopeasti konkretisoimaan asiakkaalle tulevia taloudellisia hyötyjä. Esimerkki oli niinkin haastavaa asiaa kuin, miten kuorma-auton rakenteessa käytetty kevyempi metalli vaikuttaa polttoainekuluihin. Sokerina pohjalla oli, että sovellus tuotti laskelmasta nappia painamalla tyylikkään PDF-dokumentin, jonka myyjä voi heti jättää asiakkaalle ”kättä pidemmäksi” mahdollisesti esimiehen kanssa käytäviin lisäpohdintoihin.

Henrikki Korhonen (Fonecta Asiakkuusmarkkinointi Oy) ja Mikko Granström (Luovia-Nitro Oy)

kertoivat mielenkiintoisesta monikanavamarkkinoinnista, jossa Fonectan kontaktirekisteri esitti suurta roolia. Luovilla ideoilla ja hienoilla oivalluksilla niinkin arkipäiväiseen asiaan kuin uusien asuntojen myynti, oli saatu vauhtia ja vielä näin laman keskellä. Mitä muutakaan voi odottaa, jos yritykseni nimi on Luovia-Nitro.

Pekka Huttunen (Koodiviidakko Oy)

kertoi hyvin tyhjentävästi uusien trenditermien (viraali, twitter, facebook, linkedin, jne..) vahvuudet ja heikkoudet. Lisäksi hän toi hienosti konkreettisten lukujen valossa esiin eri medioiden kautta tulleet todelliset kontaktihinnat, kun he markkinoivat omaa sahkopostimarkkinointi.info -palvelua.

Jos olet muuten kiinnostunut syvällisemmin sähköpostimarkkinoinnista, suosittelen poikien opuksen lukemista. Siihen on mielestäni kiteytetty lähes kaikki mitä aiheesta voi kirjoittaa. Kiitos Pekka. Oli hauska tutustua.

Toni Jalonen (Websonic Oy)

siis allekirjoittanut itse, kertoi kuulijoille B2B-uusasiakashankinnasta sähköpostilla. Esitykseni runkona toimi aikaisemmin kirjoittamani artikkeli. Lisäksi kerroin muutamasta käytännön esimerkistä.

Antti Ujainen (Fonecta Digitaalinen Suora Oy)

kertoi loistavasti liidipohjaisesta markkinoinnista, joka oli allekirjoittaneelle terminä uusi. Antin kertoman jälkeen olen lähes heti valmis kokeilemaan moista menetelmää, sillä niin lupaavalta se kuulosti.

Kahvi Lounas (Finlandia-talo)

siis päivän puitteet ja tarjoilu olivat myös linjassa koko päivän muun annin kanssa. Kymmenen extrapistettä lounaalla tarjotun kalan ruodottumuudesta.

Lopuksi

Elämme informaatiotulvassa. Internet sisältää rajattomasti tietoa asiasta kuin asiasta. Mikään ei kuitenkaan korvaa tilaisuutta, jossa pääsee kuulemaan asiantuntijoiden kokemuksia, kyselemään ja keskustelemaan.

Kiitos kaikille tilaisuuteen osallistuneille. En tiedä mitkä fiilikset muille jäi, mutta allekirjoittanut sai tilaisuudesta paljon enemmän kuin osasi koskaan odottaa.

Toivottavasti tällaisia koulutuksia järjestetään myös jatkossa.

Tämä artikkelin on julkaistu 24.3.2010.
Artikkelin kirjoittaja on Websonic Oy:n toimitusjohtaja Toni Jalonen.