EtusivuHyvä tietääLinkitä oikein

Linkitä oikein

Linkki on sähköisen viestinnän tärkein yksittäinen elementti. Linkillä lukija viedään verkossa tiedon luo. Käytännössä näkee usein, että lukijaa ei varsinaisesti viedä tiedon luo, vaan hänet sen sijaan ”saatetaan kirjaston ovelle ja sanotaan etsi tuolta”.

Sähköisessä viestinnässä tulee kirjoittaa lyhyesti ja mennä heti asiaan. Samalla tapaa linkkien tulisi viedä lukija tai katsoja suoraan asiaan. Alla olevilla esimerkeillä tehostat viestintääsi ja linkität jatkossa suoraan asiaan.

WWW-sivu

WWW-sivuun voidaan sijoittaa ns. ankkureita. Lisäämällä sivuun osoittaman linkin perään # merkin ja kohteena olevan ankkurin nimen, selain avaa sivun ankkurin osoittamasta kohdasta. Ankkurin osoittama kohta näkyy yläreunassa eli selain vierittää näkymän automaattisesti oikeaan kohtaan.

Linkki kohtaan WWW -sivu:

http://www.emaileri.fi/hyva_tietaa/linkita_oikein/#www

Linkki kohtaan PDF -dokumentti:

http://www.emaileri.fi/hyva_tietaa/linkita_oikein/#pdf

Jos käytät Firefox-selainta, Show Anchors -laajennuksella, näet helposti sivulla olevat ankkurit ja niiden nimet.

PDF-dokumentti

Sähköpostissa tai www-sivuilla oleva linkki voi osoittaa PDF-dokumentissa suoraan haluamaasi sivuun. Kohdesivun määritys tehdään lisäämällä linkin perään ”#page=2” muotoa oleva parametri, jossa luku 2 on kohdesivun sivunumero.

Linkki PDF-dokumenttiin:

http://www.emaileri.fi/hyva_tietaa/linkita_oikein/linkita-oikein.pdf

Suora linkki PDF -dokumentin sivuun nro 2:

http://www.emaileri.fi/hyva_tietaa/linkita_oikein/linkita-oikein.pdf#page=2

PDF-linkkiin voidaan laittaa myös paljon muita muuttujia.
Täydellisen dokumentaation PDF-linkin muuttujista löydät täältä.

Digipaper-julkaisu

Digipaper-julkaisu on erittäin tehokas tapa hyödyntää verkossa alkujaan printtimuotoon taitettua sisältöä. Hyvissä ratkaisuissa käyttäjä pystyy luomaan linkin joka osoittaa suoraan haluttuun sivuun. Sivukohtainen linkitys on tärkeä ominaisuus, mikäli julkaisua halutaan käyttää esim. sähköisen uutiskirjeen kanssa.

Kohdesivun koodaustapa voi vaihdella tuotekohtaisesti. Tyypillisesti tuotteen käyttöliittymästä löytyy painike tai kenttä, josta käyttäjä pystyy kopioimaan suoraan tiettyyn sivuun osoittaman linkin.

Linkki julkaisun etusivuun:

http://www.digipaper.fi/hok-elanto/48135/

Linkki julkaisun sivuun 32:

http://www.digipaper.fi/hok-elanto/48135/index.php?pgnumb=32

Sivukohtaisen linkityksen ansiosta digipaper-julkaisua voidaan käyttää sähköisen uutiskirjeen lisätietolähteenä, jossa lukija viedään suoraan asiaan. Muista huomioida sivukohtainen linkitysmahdollisuus digipaper-toimittajaa valittaessa, koska ominaisuus laajentaa huomattavasti julkaisun käyttömahdollisuuksia.

Youtube -video

Sähköisessä viestinnässä käytetään yhä enemmän videoita, joiden ensisijainen jakelukanava on Youtube. Julkaisulinkki saadaan kopioitua selaimen osoiteriviltä. Linkin muoto on tyypillisesti: http://www.youtube.com/watch?v=wKT2e6IzVYY .

Sähköpostissa tai www-sivuilla oleva linkki voi osoittaa videossa suoraan haluamaasi kohtaan. Lisäämällä #t=aikaleimamääreen linkin perään, voit määrittää mistä toisto aloitetaan. Aikaleima voi olla muotoa 35s tai 1m35s. Katso esimerkit alta.

Aloittaa toiston kohdasta 35 s:

http://www.youtube.com/watch?v=wKT2e6IzVYY#t=35s

Aloittaa toiston kohdasta 1 min 35 s:

http://www.youtube.com/watch?v=wKT2e6IzVYY#t=1m35s

Miksi?

Edellä esitettyjen linkitystapojen käyttäminen parantaa huomattavasti viestinnän tehoa ja on hyvää asiakaspalvelua. Kun lukija viedään linkillä suoraan haluttuun sivuun, näkymään tai kohtaan videossa, hän voi käyttää aikansa sisältöön eikä sen etsimiseen.

Tämä artikkelin on julkaistu 6.3.2011.
Artikkelin kirjoittaja on Websonic Oy:n toimitusjohtaja Toni Jalonen.