EtusivuOminaisuudetEdistykselliset poiminnat

Edistykselliset poiminnat

Sähköpostimarkkinoinnissa ja uutiskirjeviestinnässä syntyy paljon erilaisia tilastotietoja. Tilastojen avulla voimme luoda uusia kohderyhmiä esim. tietyn uutiskirjeen avanneet tai tiettyä linkkiä napsauttaneet.

Segmentointi eli kohderyhmän rajaaminen on laadukkaan ja tehokkaan markkinoinnin tärkeimpiä osa-alueita. Mitä paremmin kohderyhmä saadaan rajattua vastaamaan markkinoitavasta aiheesta kiinnostuneita, sitä tehokkaammin markkinointi toimii.

Edistykselliset poiminnat?

emailerissa käyttäjä pystyy aina näkemään mistä tahansa tilastosta, ketkä viestin vastaanottaneista kuuluu ko. joukkoon. Edistykselliset poiminnat mahdollistavat tällaisten tilastojen monipuoliset analyysit, joissa tuloksena saadaan uusi tarkemmin rajattu kohderyhmä.

Käytännön esimerkkejä

Seuraavassa sanallisessa muodossa muutamia esimerkkejä siitä, minkälaisia poimintoja edistykselliset poiminnat mahdollistaa.

  • Hae kaikki uutiskirjeen avanneet toimitusjohtajat.
  • Hae kaikki uutiskirjeen avanneet, mutta poista joukosta kaikki toimitusjohtajat.
  • Hae asiakasrekisteristä kaikki toimitusjohtajat joille ei ole lähetetty mitään kuukauden sisällä.
  • Hae kaikki henkilöt, jotka avasivat viime kuun kampanjakirjeen ja tässä kuussa lähetetyn kirjeen.
  • Hae kaikki henkilöt, jotka napsauttivat viime kuun kampanjakirjeessä useampaa kuin kahta linkkiä ja tämän kuun kirjeessä yli kolmea linkkiä.
  • Hae kaikki uutiskirjeen avanneet toimitusjohtajat, jotka käyttävät Gmail-palvelua.

Käytännössä edistykselliset poiminnat mahdollistavat rajoittamattoman määrän rajauskriteerejä, joista em. ovat vain muutamia malliesimerkkejä.

Miten poiminnan tulosta voidaan tehokkaasti hyödyntää?

Poiminnan tulos tuotetaan emailerissa muotoon, jossa sitä voidaan hyödyntää heti mm. seuraavasti:

  • Uuden postituksen kohderyhmänä.
  • Tallentaa kiinnostuneet olemassa olevaan tai uuteen asiakasryhmään, postituslistaan tai luokitukseen.
  • Tulostaa lista tai tallentaa Excel-taulukkona.
  • Välittää lista eteenpäin sähköpostin liitteenä esim. Call Center -palveluun soittolistaksi.
  • Siirtää kohderyhmä asiakkauudenhallintaan jatkotoimenpiteitä varten.